Marketing jabłek — czyli jak stworzyć produkt doskonały
Marketing jabłek w tym sezonie czeka szereg zmian. Obecnie na kształt segmentu wpływa wiele czynników, które ograniczają dostęp do rynków zbytu i negatywnie oddziałują na rentowność produkcji. Jakie plany na działanie w tych warunkach mają włoscy sadownicy?
Jakie są prognozy handlu owocami z sezonu 2021/2022?
Od sierpniowej prognozy Prognosfruit, a następnie po jesiennych zbiorach, było jasne, że w tym sezonie zbytu w Europie pojawi się dużo owoców. Na to nakłada się większe napięcie na rynku niż w ostatnich dwóch latach gospodarczych. Niestety, wysokim zbiorom towarzyszą niejednokrotnie duże ilości jabłek małych rozmiarów. Ponadto sytuację stopniowo pogarszają problemy logistyczne i utrzymujące się trudności z eksportem.
Czynniki wpływające na rynek jabłek
W ostatnich miesiącach w rynek owoców uderzyła burza czynników geopolitycznych, która po raz kolejny ograniczyła zbyt dla produkcji europejskiej. Jednym z nich jest embargo na produkty żywnościowe nałożone przez Białoruś od 1 stycznia 2022 r. Innym było wprowadzenie kilka tygodni później nowych metod płatności/wymiany w Egipcie (L/C). Natomiast niedawna agresja Rosji na Ukrainę spowodował dalsze poważne napięcia logistyczne, cenowe i związane z dostępnością surowców. Czynniki te doprowadziły do pogłębienia się spadku zaufania konsumentów odnośnie przyszłego rozwoju sytuacji gospodarczej, a to z kolei doprowadziło do ograniczenia konsumpcji w celu zrównoważenia napięć inflacyjnych.
Szczególnie silny wpływ na sektor ma kwestia rosnących kosztów. Dlatego producenci nie będą w stanie w pełni zaabsorbować nieuniknionych podwyżek. W związku z tym zostaną oni zmuszeni przynajmniej częściowo przenieść je na dystrybucję i konsumentów. To znów sprawia, że producenci muszą odpowiednio ukierunkować marketing jabłek.
VIP — plany na nowy sezon
Włoska grupa producentów jabłek VIP realizuje swoje działania zgodnie z planem. Grupa zakończyła już sezon na Galę, z kolei w przypadku innych, „konwencjonalnych” odmian ma ona kilka tygodni opóźnienia ze względu na wydarzenia ostatnich paru miesięcy. W związku z tym spadła ogólna konsumpcja jabłek. Grupa liczy jednak na to, że uda się nadrobić w szczycie sezonu i w nadchodzących miesiącach.
Grupa ma pewny i stały zbyt owoców dużych i średnich kalibrów, niezależnie od ich odmiany. Jednakże w kategorii małych owoców i jabłek drugiej klasy obawia się, że nie będzie wystarczającej liczby rynków zbytu dla wszystkich jabłek, które potencjalnie miałyby dotrzeć na rynek.
Dobry sygnał stanowi spadek wielkości dostaw z południowej półkuli spowodowany wysokimi kosztami frachtu i innymi kłopotami logistycznymi. Grupa VIP widzi, że klienci koncentrują się obecnie na produktach europejskich, a to z pewnością ułatwi marketing jabłek na rynku. Ponadto grupa ma dobre wyniki związane z eksportem na niektóre rynki zagraniczne, np. do Indii, gdzie trafia Red Delicious. Jednakże na większości rynków panuje stagnacja, a kosztowny frachtu często uniemożliwiają prowadzenie działalności lub poważnie ograniczają ilość ładunków, które można wysłać.
Marketing jabłek na kwiecień 2022
W kwietniu grupa zaczyna dwumiesięczny okres, w którym skupi się na promocji przeznaczonych głównie na rynek europejski odmian, takich jak Pinova i Bonita. Jednocześnie w tym czasie zakończy ona kampanię głównych odmian klubowych, a mianowicie Envy™, Ambrosia™ i nowości, czyli Cosmic Crisp®. To ostatnie jabłko trafiło na rynek pod koniec lutego, zaczynając pierwszy, „testowy” sezon handlowy na głównych rynkach. Natomiast Kanzi® będzie wprowadzane na rynek zgodnie z planem do połowy czerwca. Jeśli chodzi o jabłka klubowe, kampania była zadowalająca. Jednakże nie można zaprzeczyć, że rynek częściowo obciążono nadmiarem małych rozmiarów jabłek, które nie są odpowiednio wyceniane w segmencie premium.
A konsument w tym sektorze oczekuje doskonałego produktu, nawet pod względem wielkości. Z pewnością marketing jabłek trzeba ukierunkować na segmentację i większe zaangażowanie klientów oraz konsumentów w projekty innowacji odmianowych.
Owoce ekologiczne
Jeśli chodzi o rynek produktów ekologicznych, sytuacja jest częściowo odmienna, choć takie same czynniki wpływają na konsumpcję, koszty i dystrybucję. W tym sezonie VIP po raz pierwszy przekroczył próg 50 tys. ton produkcji. Dlatego stanowi to duże wyzwanie dla firmy. Z uwagi na obecne, specyficzne warunki na europejskim rynku ekologicznym firma jest umiarkowanie optymistycznie nastawiona na drugą połowę sezonu. Ponad połowę produkcji sprzedała ona zgodnie z planem do końca marca.
Także w przypadku owoców ekologicznych grupie pomagają mniejsze zbiory w Niemczech i Szwajcarii, gdzie popyt utrzymuje się na stałym poziomie. Ponadto widać reorientację europejskich detalistów w kierunku jabłek z europejskich upraw ekologicznych, a nie importowanych z krajów półkuli południowej. Firma już rozpoczęła sprzedaż Topaza, Pinovy i Bonity, które zarezerwowała na okres wiosenno-letni, aby zapewnić ciągłość dostaw. Ponadto firma wprowadza również innowacyjne odmiany klubowe, takie jak SweeTango®, Kanzi®, Envy™, Ambrosia™ i Cosmic Crisp®. Marketing jabłek prowadzony jest więc bardzo intensywnie.
Źródło: italiafruit.net