Borówka wysoka — wzrasta powierzchnia, podaż, konsumpcja

Borówka wysoka jest jednym z najważniejszych gospodarczo gatunków roślin jagodowych. Uprawia się ją głównie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ale także w Europie, Australii, Peru, Chile i Nowej Zelandii. W związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem konsumentów na zdrową żywność, w tym na bogatą w przeciwutleniacze borówkę, jej produkcja najprawdopodobniej jeszcze wzrośnie.

Borówka wysoka stała się tak popularna przede wszystkim ze względu na właściwości odżywcze i zdrowotne. Ma ona wartościowe owoce, które zawierają witaminy: A, B1, B2, B3, składniki mineralne: fosfor, potas, wapń, sód. Ponadto wykazują się one wysoką aktywnością antyoksydacyjną, która wynika m.in. z zawartości polifenoli, w szczególności antocyjanów. Zawierają one czterokrotnie więcej przeciwutleniaczy niż truskawki czy maliny.

AMI: borówka wysoka coraz bardziej promowana

W ostatnich latach gwałtownie wzrósł popyt na owoce borówki wysokiej. W związku z tym na całym świecie rozpowszechniła się uprawa tego

borówka wysoka - plantacje w polu i pod osłonami

Borówka wysoka staje się coraz bardziej popularna na całym świecie

fot. Katarzyna Kupczak

gatunku. Jednocześnie znacznie wzrosła intensywność jej reklamy w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Zgodnie z danymi AMI w ciągu pierwszych 18 tygodni bieżącego roku borówki pojawiły się 471 razy w reklamach. Dotyczyły one głównie promocji cenowych. Jest to o 15% więcej niż średnia z trzech ostatnich lat. Handel detaliczny w Niemczech promuje w kampaniach reklamowych głównie borówki z Hiszpanii, Maroka, Chile i Peru.

W związku z tym, by sprostać rosnącemu popytowi, na całym świecie znacznie zwiększono powierzchnię upraw. Areał borówki bardzo się zwiększył szczególnie w Maroku. Znajduje to również odzwierciedlenie w reklamach. Mianowicie do bieżącego, 18. tygodnia 2022 r., borówki pochodzące z Maroka były już w tym roku reklamowane 110 razy. Czyli o 28% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Ponadto w reklamach częściej pojawia się borówka peruwiańska. Z kolei promocja borówek z Chile zmniejszyła się i była niższa o 21% niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Ze względu na rosnącą podaż i ożywiony popyt coraz częściej oferowane są większe opakowania. Podczas gdy w 2019 r. większość promocji dotyczyła opakowań 125 g, w tym roku skupiono się na opakowaniach 300 g.

Wzrost popularności borówki ekologicznej

W przeciwieństwie do innych owoców jagodowych borówka wysoka może być produkowana ekologicznie przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy. Owoce pochodzące z produkcji ekologicznej stają się coraz bardziej interesujące dla handlu detalicznego. W porównaniu z pierwszymi 18. tygodniami 2019 r. intensywność reklamy wzrosła w 2022 r. niemal trzykrotnie. W sumie borówki ekologiczne promowano do tej pory 133 razy, czyli o 18% więcej niż w ubiegłym roku. Średnia z ostatnich trzech lat została przekroczona o 66%.

Peru: eksport borówki może osiągnąć prawie 277 tys. ton w sezonie 2022/23

Na rosnące zapotrzebowanie na owoce borówki odpowiadają producenci, w szczególności Peru, które wyrosło na światowego lidera w eksporcie tych owoców. W sezonie 2021/22 eksport peruwiańskiej borówki wysokiej wyniesie 222,7 tys. ton, co oznacza wzrost o 37% rok do roku. W nadchodzącym sezonie Fernando Cillóniz Bemavides, prezes firmy doradczej Inform@cción, spodziewa się wzrostu o 25% do prawie 277 tys. ton.

Stowarzyszenie branżowe Proarándanos zwraca uwagę, że prognozy sezonowe dla borówek są korzystne ze względu na wzrost rynków zbytu. W 2021 r. otworzył się rynek indyjski. Jednocześnie rozmowy w sprawie eksportu z Peru do Izraela są na końcowym etapie.

Reasumując, borówka wysoka okazała się w ostatnich latach czarnym koniem wśród owoców jagodowych, czego najlepszym dowodem jest rosnące zapotrzebowanie na jej owoce. A może okazać się ono jeszcze większe, ponieważ owoce borówki są nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe. Potwierdzają to wyniki badań, które wskazują jej wpływ na trawienie, w ograniczaniu chorób neurodegeneracyjnych i nowotworowych, w obniżaniu nadmiernego poziomu insuliny.

źródło: fruchthandel.de

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *